An apple a day keeps the doctor away!

Gepubliceerd op 3 oktober 2020 om 15:49

Leestijd: 2 minuten   

Of toch niet? Volgens de wetenschap blijkt dit niet helemaal te kloppen. Het zorgt niet voor minder doktersbezoeken, maar wel voor een stuk minder medicatiegebruik1. Verder heeft het dagelijks eten van een appel deze zeven gezondheidsvoordelen:

 

  1. Een appel zorgt voor een optimale conditie van je maag en darmen. In een appel zitten namelijk veel vezels;
  2. Een sterker immuunsysteem door vitamine C en vitamine B6. Vitamine C is een antioxidant. Antioxidanten beschermen weefsels en het DNA in cellen tegen vrije radicalen (agressieve stoffen die schade kunnen veroorzaken aan je cellen en weefsels);
  3. Je krijgt een snellere stofwisseling door het eten van een appel. Dit komt door vitamine B6 en pectine. Pectine is een prebiotische vezel die gezonde darmbacteriën voedt2;
  4. Ook zorgt pectine voor een betere spijsvertering2;
  5. Een appel bevordert de werking van je zenuwstelsel. Dit komt door vitamine B12;
  6. Wanneer je een hoge bloeddruk hebt, eet dan vooral een appel. De kalium in de appel zorgt voor een lagere bloeddruk. Ook verkleint kalium de kans op een beroerte3. Naast kalium bevatten appels de volgende mineralen: fosfor, magnesium, calcium, zink, ijzer, koper en jodium4;
  7. Last but not least, je krijgt meer energie! Vitaminen B1 en B2 helpen namelijk bij het verbranden van koolhydraten. Hierdoor krijg je meer energie!

 

Eet een biologische groene appel met schil!

Eet de appel met schil. In de schil zitten namelijk de meeste voedingsstoffen! Met name de groene appels hebben een geneeskrachtige werking, vanwege de lagere hoeveelheid suiker. En kies wanneer het kan voor het eten van een biologische appel. Op de schil van een niet-biologische appel zitten veel bestrijdingsmiddelen. Dit krijg je dus ook binnen wanneer je deze appel eet! Ook als je de appel wast. Je verwijdert bij het wassen wel de vuilresten, maar niet de bestrijdingsmiddelen. De meest voedzame soorten zijn onder andere de biologische granny smith, jonagold en fuji1.

 

1 Zwaan, J. (2017). De voedingswijzer (1ste editie). Succesboeken.Nl.

2 Zwaan, J. (2016, 10 december). De 20 gezondste fruitsoorten op aarde. aHealthylife.nl. https://www.ahealthylife.nl/20-gezondste-fruitsoorten-op-aarde/

3 Voedingscentrum. (2020b). Kalium. https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/kalium.aspx#:%7E:text=Kalium%20regelt%20samen%20met%20chloride,worden%20en%20spieren%20zich%20samentrekken

4 Voedingscentrum. (2020). Appel. https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/appel.aspx

 


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.